چه زمانی روغن موتور خود را تعویض کنیم؟ وقتی موتور گرم یا سرد است؟

تعویض روغن موتور

همه خودروها روغن مصرف می‌کنند و این اشتباه است که فقط به چراغ‌های هشدار تعویض روغن تکیه کنیم. بررسی میزان روغن موتور یک کار ساده برای جلوگیری از هزینه‌های سنگین تعمیرات موتور خودرو است، که هر کسی خود می‌تواند میزان روغن موتور را چک کند.

نحوه بررسی روغن موتور خودرو

در حالی که برخی خودروها میزان مصرف روغن موتور کمی دارند، اما برخی دیگر حتماً باید در زمان تعیین شده توسط سازنده و رسیدن به حد نصاب کارکرد، روغن موتور جدید بگیرند و نیاز به شارژ دوره‌ای و منظم دارند.

به همین دلیل، منطقی است که سطح روغن موتور خود را به طور مکرر در فواصل زمانی بین تعویض روغن چک کنید. زیرا استفاده از ماشین با سطح روغن موتور پایین باعث افزایش فشار روی موتور می‌شود و می‌تواند عمر مفید اجزای تشکیل دهنده آن را به طور جدی کاهش دهد.

برخی از خودروهای مدرن دارای سنسور روغن الکترونیکی هستند و زمانی که روغن موتور شما به حداقل سطح ایمنی نزدیک می‌شود به شما هشدار می‌دهد. اما چه ماشین شما این سنسور را داشته باشد و چه نداشته باشد، خوب است یاد بگیرید که سطح روغن موتور خود را به صورت دستی و به طور منظم بررسی کنید. به خصوص اگر قصد دارید به سفر طولانی بروید.

به هر حال، سنسورها و چراغ‌های داشبورد هر دو می‌توانند بدون اینکه شما بدانید از کار بیفتند و شما متوجه کمی روغن موتور در خودرو نشوید.

تعویض روغن موتور
برای بررسی دستی سطح روغن موتور به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک پارچه یا دستمال تمیز
  • پارک کردن ماشین روی سطح صاف
  • دستکش یکبار مصرف
  1. در ابتدا، حتماً لازم است که ماشین خود را روی یک سطح صاف پارک کنید. حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن مجدداً به داخل حوضچه تخلیه شود.
  2. کاپوت را بلند کرده و در جای خود محکم کنید. سپس نشانگر سطح روغن را که معمولاً به راحتی قابل مشاهده و در دسترس است قرار دهید.
  3. آن را از مخزن بیرون بکشید و از یک پارچه یا دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید تا انتهای آن را پاک کنید.
  4. سپس آن را تعویض کنید مطمئن شوید که نشانگر تا انتها به داخل می‌رود.
  5. نزدیک به انتهای میله باید دو خط وجود داشته باشد، گاهی اوقات یک ناحیه متقاطع در بین آن‌ها وجود دارد.

در حالت ایده آل سطح روغن باید در بالاترین خط یا نزدیک به آن باشد. اگرچه هر نقطه‌ای بالاتر از خط پایینی هنوز هم خوب است، اما اگر سطح روغن نزدیک یا کمتر از علامت حداقلی باشد باید فوراً روغن را پر کنید و سطح آن را نزدیک به علامت حداکثری برسانید، تا بهترین محافظت از موتور شما ارائه شود.

چند وقت یکبار سطح روغن را چک کنیم؟

شرکت کاسترول توصیه می‌کند که روغن موتور را هر چند هفته یک بار و یا هنگام کارکرد ۱۰۰۰ مایلی و به طور قطع قبل از شروع یک سفر طولانی چک کنید.

بررسی سطح روغن موتور و شارژ کردن آن در صورت لزوم، فقط یک دقیقه طول می‌کشد اما، ممکن است سال‌ها رانندگی مطمئن، بی‌خطر و پرشتابی را فراهم سازد و همچنین از نظر اقتصادی نیز به طول عمر موتور شما بی‌افزاید.

به طور طبیعی لازم است که روغن موتور را در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده تعویض کنید.

با هر وسیله نقلیه که رانندگی می‌کنید، عوامل محیطی مانند: کیفیت سوخت دریافتی، دمای شدید یا رانندگی کم و کارکرد موتور را هنگام تعویض روغن موتور در نظر بگیرید.

اگر از ماشین خود ساعت‌های طولانی و در مسافت‌های زیاد استفاده می‌کنید بهتر است حتماً روغن موتور خود را زود به زود تعویض کنید.

تعویض روغن موتور

چه زمانی روغن موتور را تعویض کنیم؟ وقتی موتور گرم است یا سرد است؟

طبق توصیه و تجربه کارشناسان خودرو، اینگونه به نظر می‌رسد که بهتر است اجازه دهید ماشین یک شب بدون کارکرد و در مرکز تعویض روغن بماند و صبح روز بعد روغن برای چند ساعت به طور کامل از مخزن خارج شود و سپس در آن روغن جدید بریزید.

اما شاید پاسخ به این پرسش که آیا تعویض روغن سرد به جای زمانی که موتور گرم است، بهتر نیست؟ شما را نیز شگفت زده کند.

برخلاف دستورالعمل‌های سازندگان خودرو کارشناسان تعویض روغنی اما معتقد هستند که روغن موتور باید هنگامی تعویض شود که موتور هنوز داغ است.

بسیاری از کارشناسان روغن موتور معتقدند که بهتر است هنگامی روغن را تعویض کنید که ماشین را به تازگی خاموش کرده و موتور آن هنوز داغ است و برای این اظهار نظر خود دلایل مستند و محکم زیر را ارائه می‌کنند:

  1. ویسکوزیته روغن، وقتی گرم است نازک‌تر است، بنابراین سریع‌تر و کامل‌تر از موتور تخلیه می‌شود تا نسبت به زمانی که موتور سرد است.
  2. در یک موتور داغ، آلاینده‌ها بیشتر از زمانی که روغن موتور سرد شده است، در روغن معلق می‌مانند و احتمال خروج کامل آن‌ها از موتور در طول فرایند تخلیه افزایش می‌یابد.
  3. موتورهای با تکنولوژی پیشرفته OHC در مقایسه با موتورهای قدیمی‌تر روغن را بیشتر در مخزن موتور نگه می‌دارند، بنابراین باید گرم و نازک‌تر باشند تا از شکاف‌های انتهایی جایگاه روغن خالی شوند.

نظر نهایی: روغن موتور را داغ تخلیه کنید و اجازه دهید تا حداقل نیم ساعت این تخلیه صورت بگیرد و از دستکش استفاده کنید تا احتمال سوختگی با روغن را کاهش دهید.

منبع: motortrend

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *