۵ نشانه خرابی سیستم خنک کننده خودرو

اجزای سیستم خنک کننده

موتور ماشین شما در دمای بسیار گرم کار می‌کند و داغ می‌شود. سیستم خنک کننده به تنهایی برای جلوگیری از ذوب شدن قطعات موتور از داخل، تعبیه شده است.

اجزای سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده عمدتاً از یک رادیاتور، فن، ترموستات، پمپ آب و یک سری شلنگ تشکیل شده است که اجازه می‌دهد مایع خنک کننده از طریق موتور عبور کند و دمای کار موتور را کاهش دهد.

اگر هر یک از این قطعات در خنک کننده خراب شوند، ممکن است شما یک یا چند مورد از این علائم خرابی سیستم خنک کننده را تجربه کنید:

اجزای سیستم خنک کننده
۵ نشانه خرابی سیستم خنک کننده در موتور

۱- بالا رفتن دمای دماسنج ماشین
یکی از رایج‌ترین نشانه‌های وجود مشکل در سیستم خنک کننده خودرو، افزایش دمای دماسنج روی داشبورد و رسیدن آن به ناحیه قرمز است. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود، بنابراین حتماً به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید و برای رفع عیب احتمالی ترموستات و یا عوامل دیگر اقدام کنید.

۲- خروج بخار سفید از کاپوت
اگر متوجه شدید دود سفیدی از زیر کاپوت شما خارج می‌شود، فوراً ماشین را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید. این دود نشانه آن است که موتور بیش از حد داغ شده است و احتمالاً رادیاتور آبی برای خنک کردن موتور ندارد. قبل از بروز مشکلات جدی‌تر ماشین را خاموش کنید. ممکن است برای ادامه رانندگی نیاز به اضافه کردن آب به رادیاتور باشد، اما در مورد وضعیت خاص حرکت یا نکردن ماشین از یک مکانیک خودرو کمک بگیرید.

۳- خروج دود سفید از اگزوز
دود سفید اگزوز که از لوله اگزوز خودرو خارج می‌شود، اغلب نشانه‌ای از سوختن مایع خنک کننده در داخل محفظه احتراق است. عاملی است که نشان دهنده وجود نشتی در داخل موتور است و باید در اسرع وقت تعمیر شود.

خرابی سیستم خنک کننده

۴- سطح پایین مایع خنک کننده
اگر خروج دود سفید و خاکستری به حالت ابرهای پف کرده بزرگ از اگزوز خودرو مشاهده کردید، حتماً مخزن مایع خنک کننده خود را بررسی کنید تا از وجود سطح مناسب مایع خنک کننده و ضد یخ در آن اطمینان یابید. اگر سطح مایع خنک کننده کم باشد نشانه آن است که نوعی نشتی در سیستم وجود دارد، که باعث سوختن مایع خنک کننده می‌شود.

۵- نشتی قابل مشاهده مایع ضد یخ، خنک کننده سیستم موتور
یکی دیگه از نشانه‌های آشکار مشکل سیستم خنک کننده موتور، نشت مایع خنک کننده قابل مشاهده در آن است. مایع خنک کننده که به عنوان ضد یخ نیز شناخته می‌شود به طور کلی به رنگ سبز روشن است و بوی شیرینی دارد. اگر واقعاً نشتی وجود داشته باشد، شما باید این نشتی را در زیر خودرو و زیر کاپوت ببینید.

به خاطر داشته باشید که حتماً علائم بالا را جدی بگیرید و در صورت رویت هر یک از نشانه‌های یاد شده در بالا، در حل آن تردید نکنید و مشکلات مربوط به سیستم خنک کننده موتور را در اسرع وقت حل کنید، زیرا ممکن است مشکلات بزرگتری رخ دهد که نیاز به باز کردن کامل موتور باشد.

منبع: autotyme

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *