آیا ماشین من نیاز به یک استارت موتور جدید دارد؟

استارت موتور خودرو

استارت موتور کلید راه‌اندازی موتور خودروی شما است. اگر سوئیچ را در محفظه سوئیچ قرار داده‌اید و آن را می‌چرخانید، اما ماشین روشن نمی‌شود، در اقدام بعدی به سراغ چراغ‌ها بروید. اگر چراغ‌ها مثل همیشه روشن شوند و نور آن‌ها کم نباشد، به احتمال زیاد مشکل از استارت ماشین است نه از باتری.

استارت خودرو در حقیقت فرایند سوخت رسانی و احتراق را در خودرو آغاز می‌کند و از این جهت نیز نقش اساسی در روشن کردن خودرو دارد. این قطعه نیز مانند سایر قطعات خودرو می‌تواند خراب شود و خرابی استارت خودرو نیز علائمی دارد که با مشاهده آن‌ها باید به فکر تعویض استارت و خرید یک استارت جدید برای خودرو باشید.

اجزای استارت موتور خودرو

ما فقط چرخش سوئیچ را در قسمت تعبیه شده به عنوان استارت خودرو می‌بینیم، اما هر استارت در خودرو از قطعات متعددی تشکیل می‌شود که در شروع فرایند احتراق با همکاری یکدیگر نقش دارند. استارت خودرو شامل بخش‌هایی به نام: بدنه، بالشتک، زغال استارت، پوسته و سیم پیچ است. خرابی در هر یک از این بخش‌ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد استارت خودرو می‌شود.

وظیفه استارت خودرو

استارت، وظیفه چرخش شفت چرخ دنده‌های موتور را برای راه‌اندازی موتور بر عهده دارد و برای انجام وظایف خود از باتری تغذیه می‌کند. در داخل استارت، یک آرمیچر وجود دارد که با میدان مغناطیسی به حرکت در می‌آید تا جریان الکتریکی را به سیم پیچ‌های اطراف و در داخل خودرو انتقال دهد و باعث حرکت آرمیچر و شروع به کار موتور شود.

استارت موتور خودرو

علائم خرابی استارت موتور خودرو

اگر با هر یک از این مشکلات مواجه شدید برای تعمیر استارت یا تعویض آن اقدام کنید:

۱- صدای کلیک در استارت
شاید رایج‌ترین علامت خرابی استارت، شنیدن صدای کلیکی باشد که هنگام چرخاندن کلید رخ می‌دهد. شنیدن این صدا از استارت موتور نشانه عمل نکردن سوئیچ در محفظه استارت است که به حرکت در می‌آید اما نمی‌چرخد. در این حالت زمانی که سوئیچ را باز می‌کنیم می‌بینیم که برق به پشت آمپر می‌رسد، صدای کلیک را بلافاصله پس از استارت زدن هم می‌شنویم، اما خودرو استارت نمی‌خورد که نشانه خرابی در سیستم استارت خودرو است.

۲- سخت استارت خوردن ماشین
هنگامی که خودرو به سختی استارت می‌خورد و گاهی پس از چندین بار استارت خوردن به سختی روشن می‌شود و یا حتی ممکن است ماشین روشن نشود، نشان دهنده خرابی استارت خودرو و یا سیستم برق رسانی خودرو است.

۳- عدم استارت خوردن
اگر هنگامی که استارت می‌زنید متوجه می‌شوید که سوئیچ باز می‌شود، برق به پشت آمپر هم می‌رسد، اما هیچ صدایی از ماشین شنیده نمی‌شود و با زدن استارت، خودرو استارت نمی‌خورد و صدایی از پشت موتور نیز شنیده نمی‌شود، نشانه از کار افتادن کامل سیستم استارت خودرو است و رفع آن با تعویض کامل استارت همراه است.

۴- شنیدن صدای وزوز
اگر هنگام چرخاندن سوئیچ صدای وزوز ضعیفی را از پشت موتور می‌شنوید، ممکن است یک مشکل برقی در مسیر بین استارت و موتور وجود داشته باشد. صدای وزوز ممکن است به این معنی باشد که برق کافی به استارت نمی‌رسد تا بتواند ماشین را روشن کند.

۵- شنیدن صدای ساییدگی
شنیدن صدایی شبیه به ساییدگی و خش زنی که هنگام تلاش برای روشن کردن خودرو اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه وجود چند مشکل در سیستم استارت باشد. اولین مورد ممکن است شل شدگی پیچ‌های نصب و عدم وجود تراز مناسب بین چرخ دنده پینیون و فلایویل باشد. همچنین ممکن است به دلیل ساییدگی دنده پینیون استارت باشد و این صدا نشانه همگام سازی ضعیف بین چرخ دنده‌ها است.

۶- روشن شدن کم نور چراغ‌ها
اگر متوجه شدید که چراغ‌های ماشین و چراغ پشت آمپر هنگام استارت زدن خودرو روشن می‌شوند، اما کم نور هستند می‌تواند نشانه‌ای از خرابی استارت باشد. چنین مشکلی معمولاً به دلیل یک اتصال کوتاه در جایی در سیم کشی داخل استارت خودرو ایجاد می‌شود که منجر به کشیدن نیروی اضافی در سیستم‌های دیگر مانند برق رسانی چراغ‌ها می‌شود.

دلایل خرابی استارت خودرو

دلایل خرابی استارت خودرو

خرابی استارت خودرو ممکن است به دلایل رایج زیر اتفاق بیفتد:

۱- کثیفی زغال استارت
از جمله متداول‌ترین دلایل خرابی استارت خودرو، کثیفی بیش از حد زغال خودرو است. کثیف بودن مسیر بین زغال استارت و پیچ‌های استارت می‌تواند باعث خرابی سیستم استارت و یا بروز مشکلاتی مانند سخت استارت خوردن خودرو شود که در نهایت نیاز به تعویض استارت است.

۲- تمام شدن زغال استارت
تمام شدن زغال استارت نیز یکی دیگر از عوامل خرابی استارت خودرو است که در این حالت لازم است استارت جدیدی در خودرو نصب شود.

۳- قطع اتصال بالشت استارت و زغال
از بین رفتن اتصال بین بالشت و زغال استارت نیز می‌تواند باعث بروز اختلال در عملکرد و سیستم استارت خودرو و در نهایت خرابی آن شود.

چگونه بفهمیم زغال استارت خودرو تمام شده است؟

از جمله علائم خرابی زغال دان استارت خودرو و یا تمام شدن زغال استارت می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. صدای غیر عادی هنگام چرخاندن سوئیچ: هنگامی که زغال استارت خودرو تمام می‌شود، ممکن است هنگام چرخاندن کلید یا فشار دادن دکمه استارت صدای کشیدگی و سایش -که از جمله صداهای غیر عادی استارت است- را بشنوید.
  2. عدم واکنش یا استارت نخوردن ماشین: اگر هنگامی که سوئیچ را در استارت می‌چرخانید، سوئیچ حرکت نکرده و قفل شده است می‌تواند نشانه خرابی زغال استارت باشد.

یک استارت ماشین خراب شده ممکن است شما را سرگردان کند. اگرچه اجتناب از مشکلات استارت موتور عملاً غیر ممکن است، گام هوشمندانه‌تر این است که یک استارت خراب را -قبل از اینکه منجر به خرابی سایر اجزا و تبدیل به مشکلی بزرگتر شود- تعویض کنید.

منبع: autotyme

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *