دریچه PCV چیست و علائم خرابی آن

دریچه PCV

همه خودروهای مدرن دارای سیستم کنترل آلایندگی هستند، ممکن است با برخی از اجزای این سیستم مانند سنسورهای اکسیژن و مبدل‌های کاتالیزوری آشنا باشید اما سوپاپ یا دریچه PCV نیز بخشی از این سیستم است که چندان شناخته شده نیست. اگر شیر PCV خودرو از کار بیفتد، ممکن است برای شما هزینه داشته باشد. در این راهنما، آنچه را که باید در مورد دریچه PCV خودرو بدانید، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دریچه PCV چیست؟

مدت‌ها قبل از اینکه حسگرهای اکسیژن و سایر دستگاه‌های کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای فراگیر شوند، برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای از تهویه مثبت میل لنگ استفاده می‌شد. این سیستم گازهای نسوخته را از محفظه روغن و قسمت پایینی موتور بیرون می‌کشد و از طریق ورودی هوا برمی‌گرداند و اطمینان حاصل می‌کند که آنها به جای خروج از اتمسفر -که باعث آلودگی هوا می‌شوند- احتراق می‌شوند.

شیر PCV وظیفه ارسال گازها به منیفولد ورودی از طریق یک پیستون فنری را بر عهده دارد. سوپاپ با افزایش فشار باز و بسته می‌شود و این اطمینان را می‌دهد که گازها بدون ایجاد اختلال در عملکرد موتور، مجدداً گردش پیدا می‌کنند.

با این حال، دریچه PCV مانند تمام اجزای دیگر، با گذشت زمان در معرض فرسایش و پارگی قرار می‌گیرد، در نهایت با مشکل مواجه می‌شود و باید تعویض شود. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به برخی از عوارض ناخواسته شود. در حالی که به احتمال زیاد در کنار جاده گیر نمی‌کنید اما می‌تواند رانندگی را ناراحت کننده و خطرناک کند.

با گذشت زمان برای دریچه‌های PCV چه اتفاقی می‌افتد؟

دریچه‌های PCV در معرض نیروهای مختلفی هستند، سایش و پارگی یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. همانطور که فنر فشرده و فشرده می‌شود، فرسوده و کشیده می‌شود. گیره‌های لاستیکی نیز به مرور زمان و در اثر قرار گرفتن در معرض گازهای سوزاننده فرسوده می‌شوند. خود بدنه سوپاپ و همچنین خط منتهی به سوپاپ نیز ممکن است مسدود شود که باعث کاهش جریان گازهای خروجی از طریق شیلنگ و خود سوپاپ می‌شود.

گیر کردن یا گرفتگی دریچه PCV چه به دلیل گرفتگی یا خرابی مکانیکی باشد می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری شود. دو مورد از این موارد که می‌توانند برای شما هزینه اضافی داشته باشند عبارتند از افزایش مصرف سوخت و افزایش مصرف روغن. اگر در بین تعویض روغن به طور مرتب روغن خودرو را چک و پر نکنید، مورد دوم نیز می‌تواند به موتور آسیب برساند.

دریچه PCV

علائم خرابی دریچه PCV

مطمئن نیستید که دریچه PCV خودرو مسدود شده یا از کار افتاده است؟ علائم متعددی وجود دارد که می‌توانید متوجه خرابی این دریچه شوید. سایر مشکلات نیز می‌توانند باعث بیشتر شدن این علائم شوند، بنابراین بررسی مشکل دریچه PCV بسیار مهم است. اگر بیشتر از یک علامت را مشاهده کردید برای اطمینان دریچه را تست کنید.

روشن شدن چراغ چک موتور

یکی از اولین نشانه‌های خرابی سوپاپ PCV روشن شدن چراغ چک موتور (لامپ نشانگر نقص یا MIL) است. البته، دلایل مختلفی باعث روشن شدن چراغ موتور می‌شود، از شل شدن درپوش گاز گرفته تا خرابی سنسور اکسیژن. اگر چراغ چک موتور روشن شد، بهتر است کد را بررسی کنید.

امروزه، اکثر فروشگاه‌های قطعات خودرو می‌توانند کدهای عمومی را بررسی کنند (کدهای اختصاصی همچنان باید توسط مکانیک‌های دارای مجوز با دسترسی به نرم‌افزار مجاز خودروساز خوانده شوند). حتی برخی اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند و تجهیزات خانگی نیز به شما امکان می‌دهند خودتان کد مشکل را بررسی کنید.

دور بالای موتور در حالت پارک

زمانی که موتور در حال کار است و خودرو در حالت پارک، خنثی است، یا در حالت ایستاده پایتان روی ترمز است، موتور خودرو باید نسبتاً کند کار کند. با این حال، اگر دور آرام به طور قابل توجهی بالاتر از حد معمول باشد، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود خرابی در دریچه PCV باشد. توجه داشته باشید که سایر مشکلات نیز می‌توانند باعث دور بالای موتور در حالت پارک شوند.

نسبت هوا به سوخت ناب/غنی

دریچه PCV خودرو بر ورودی هوا تأثیر می‌گذارد، اگر گرفتگی یا خرابی داشته باشد، هوای کمتری به موتور می‌رسد و اگر در حالت باز بچسبد، هوای بیش از حد به موتور می‌رسد. هر دوی این وضعیت می‌توانند در مخلوط هوا/سوخت مشکل ایجاد کنند. ممکن است متوجه شوید که موتور خودرو ضعیف کار می‌کند – سوخت آن کم است و عملکرد ضعیفی دارد. از طرف دیگر، ممکن است موتور خودرو غنی باشد و سوخت زیادی دریافت کند. در این حالت، بوی بنزین در دود یا دود سفید از لوله اگزوز مشاهده خواهید کرد.

شتاب خشن

وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، انتظار دارید دور موتور بالا برود و سرعت خودرو افزایش پیدا کند. همچنین باید این کار را نسبتاً هموار انجام دهد. با این حال، اگر شیر PCV از کار بیفتد، احتمالاً متوجه شتاب شدید خواهید شد که شامل عملکرد ضعیف است، اما گاهی به معنی کندوپاش کردن، توقف و مشکلات دیگر هم خواهد بود. توجه داشته باشید که مشکلات دیگری نیز می‌تواند باعث این مشکل شود، از جمله خرابی سنسورهای اکسیژن.

علائم خرابی دریچه PCV

نشت روغن

سوپاپ PCV به کنترل فشار داخل موتور کمک می‌کند. اگر دریچه مسدود یا بسته باشد، فشار داخلی افزایش پیدا می‌کند. این باعث سایش بیشتر قطعات حساس مانند واشر می‌شود. در نهایت، افزایش فشار می‌تواند باعث از کار افتادن واشرها شود. در این وضعیت احتمالاً متوجه نشت در جایی در اطراف واشر درپوش سوپاپ خودرو خواهید شد. احتمالاً این نشتی در ابتدا خفیف خواهد بود اما با گذشت زمان بر شدت آن افزوده خواهد شد. خرید دریچه PCV و تعویض آن در اسرع وقت به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های زیادی صرفه جویی کنید.

مصرف روغن

با افزایش فشار داخل موتور، باید نگران چیزی بیشتر از نشتی واشرها باشید. این مشکل می‌تواند آنقدر شدید شود که روغن را به داخل محفظه احتراق فشار دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، موتور شروع به سوختن روغن می‌کند و شما متوجه دود آبی-سفید از اگزوز خواهید شد. هر چه موتور روغن بیشتری بسوزاند، میزان کمتری برای روغن کاری موتور وجود دارد. افزایش اصطکاک باعث گرما و سایش و پارگی زودرس اجزای داخلی موتور می‌شود و در نهایت عمر کل موتور را کوتاه می‌کند. به همین دلیل با کاهش مصرف سوخت نیز مواجه خواهید شد.

لجن موتور

هدف دریچه PCV انتقال گازهای سمی نسوخته به خارج از میل لنگ و بازگشت به ورودی هوا است تا بتوان آن را احتراق کرد. اما اگر سوپاپ نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، آن گازها در موتور باقی می‌مانند. آنها علاوه بر افزایش فشار، با روغن موتور خودرو ادغام می‌شوند و لجن غلیظی ایجاد می‌کنند. اگر لجن تمیز و کنترل نشود، می‌تواند مصرف سوخت و روغن کاری را کاهش دهد و باعث آسیب به موتور شود. دقت داشته باشید تا زمانی که روغن موتور خودرو را بررسی نکنید، متوجه لجن نخواهید شد.

مصرف سوخت بیش از حد

بدون دریچه PCV، خودروی شما با افزایش مصرف سوخت مواجه خواهد شد، زیرا با بسته شدن این سوپاپ ترکیبی غنی از هوا و سوخت در سیلندرهای احتراق ایجاد می‌شود و در نهایت خودرو سوخت بیشتری را نسبت به حالت معمول مصرف می‌کند.

منبع: strutdaddys

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *