چرا کولر ماشین باد گرم می‌زند؟

علت باد گرم زدن کولر ماشین

آیا می‌دانید چرا کولر ماشین به جای هوای سرد، باد گرم می‌زند؟ این اتفاق ممکن است یک تجربه آزاردهنده باشد، به خصوص در فصل تابستان و داغی هوا رفع این معضل از جمله حیاتی‌ترین کارها در طول روز است. به طور کلی چند دلیل رایج وجود دارد که چرا کولر ماشین یا ac- air conditioner باد گرم می‌زند و به درستی کار نمی‌کند در این مقاله ما دلایل مختلف این اتفاق را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت که چرا AC ماشین باد سرد نمی‌زند و چگونه می‌توانید آن را تعمیر کنید:

علت باد گرم زدن کولر ماشین

1- نشت مایع سرد کننده

آیا نشت مایع سرد کننده می‌تواند باعث وزش باد گرم در کولر ماشین شود؟ اگر متوجه شده‌اید که تهویه مطبوع وسیله نقلیه شما هوای خنک و سرد تولید نمی‌کند، ممکن است به دلیل نشت در مایع سرد کننده باشد. نشتی مایع سرد کننده از جمله رایج‌ترین و شایع‌ترین علل دمیدن هوای گرم از AC خودرو است.

فشار کم مایع در سیستم زمانی رخ می‌دهد که مایع سرد کننده کافی در خطوط وجود نداشته باشد که منجر به یک فرایند خنک سازی ناقص می‌شود و می‌تواند باعث وزش هوای گرم به جای باد سرد شود. نشتی مایع سرد کننده ممکن است ناشی از یک اتفاق ساده مانند اتصال شل یا مشکل جدی‌تری مانند خرابی کندانسور باشد. کندانسور وظیفه دفع گرما از سرد کننده را دارد و در صورت خرابی هوای سرد کمتری از واحد AC خودرو تولید می‌شود.

علائمی که نشان دهنده نشتی مایع سرد کننده هستند:
اگر خودروی شما نشتی در مایع سرد کننده داشته باشد ممکن است متوجه یک لایه روغن یا وجود چربی در اطراف هر قسمتی از قطعات AC یا کولر ماشین شوید همچنین در صورت وجود نشتی مایع سرد کننده در AC احتمالاً هنگام راه‌اندازی آن متوجه بوی شدیدی از دریچه کولر خواهید شد.

راه‌های رفع نشتی مایع سرد کننده در کولر
تنها راه حل این مشکل این است که از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید تا عامل یا عواملی که باعث نشتی مایع سرد کننده و فشار پایین AC شده‌اند از جمله: اتصالات سیستم و خرابی قطعات را به درستی تشخیص و تعمیر کند. یک تکنسین حرفه‌ای در جریان رفع نشتی مایع سرد کننده همچنین باید سایر قسمت‌ها مانند هسته‌های اپراتور، شیلنگ‌ها، کمپرسورها، خشک کن یا آکومولاتورها، دریچه‌های انبساط و حلقه‌های اورینگ را از نظر وجود هرگونه ساییدگی و پارگی یا آسیب -که ممکن است منجر به تامین ناکافی هوای خنک در ماشین شود- را بررسی کند.

هنگامی که تمامی اجزای معیوب توسط تکنسین خودرو شناسایی و تعمیر شوند، سیستم AC خودرو را با خنک کننده‌های جدیدی پر می‌کنند یا آن را با مایع سرد کننده تازه شارژ می‌کنند، تا بتوانید بدون هیچ مشکلی کولر را راه اندازی کنید.

علت باد گرم زدن کولر ماشین

2- کمپرسور یا کلاچ کمپرسور معیوب

اگر کمپرسور یا کلاچ آن ایرادی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که کولر خودرو هوای داغ و گرمی را از دریچه‌ها خارج کند. کمپرسور و کلاچ آن دو جزء جدایی ناپذیر سیستم تهویه مطبوع خودرو هستند. کمپرسور گاز سرد کننده کم فشار را می‌گیرد آن را فشرده می‌کند و به عنوان گاز پرفشار خارج می‌سازد، سپس از طریق یک سیستم پیچ تبخیر کننده -که در آن هوای سرد تولید می‌شود- به دریچه‌ها ارسال می‌کند.

کلاچ روی کمپرسور زمان روشن و خاموش شدن کمپرسور را کنترل می‌کند تا دمای داخل ماشین را تنظیم کند. اما اگر مشکلی در هر یک از این قطعات وجود داشته باشد کولر ماشین قطعاً هوای گرم را به داخل کابین ماشین رها می‌سازد. قبل از عیب یابی این مشکل مطمئن شوید که سایر قسمت‌های سیستم به درستی کار می‌کنند، این اجزا شامل کارکرد درست موتور فن کندانسور و پره‌های رادیاتور می‌شود.

اگر همچنان هوای گرم از کولر ماشین شما بیرون می‌آید چه کنید؟
اگر همه موارد بالا درست کار می‌کنند اما هنوز متوجه شده‌اید که هوای داغ از دریچه‌های کولر ماشین خارج می‌شود ممکن است زمان آن رسیده باشد که کمپرسور یا کلاچ خودرو را تعویض یا تعمیر کنید تا نتایج بهتری حاصل شود. هنگام تعویض این قطعات با یک مکانیک حرفه‌ای مشورت کنید، زیرا نصب نادرست آن نیز می‌تواند منجر به آسیب خودرو شود.

3- مسدود شدن دریچه‌های هوا

یک دریچه هوای مسدود شده نیز می‌تواند از گردش صحیح هوای خنک جلوگیری کند و در نتیجه تهویه مطبوع با هوای گرم به داخل کابین خودرو تعویض شود. شایع‌ترین دلیل مسدود شدن دریچه‌های هوا برگ، خاک، شن، ماسه و سایر غبار و زباله‌های ریز موجود در هوا است که در طول زمان انباشته می‌شوند. این انسداد روی کویل‌های کندانسور تاثیر می‌گذارند و ورود جریان هوای سرد را به داخل کابین مسدود می‌کنند.

در صورت عدم رسیدگی به موقع این انسداد می‌تواند باعث آسیب بیشتر به خودرو آسیب به شیلنگ‌ها سوپاپ‌ها و سایر قسمت‌های کولر خودرو شود، بنابراین مهم است که سیستم AC اتومبیل خود را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه اجزا به درستی کار می‌کنند و هیچ مانعی در وزش باد سرد وجود ندارد.

چگونه بررسی کنیم آیا سیستم تهویه هوای مسدود شده دلیل دمیدن هوای گرم از دریچه‌های کولر است؟
بررسی چشمی اجزای زیر کولر مانند کمپرسور، سیم پیچ کندانسور و ورودی هوا به شناسایی هرگونه شواهدی از انسداد یا گرفتگی کولر کمک می‌کند. علاوه بر این بررسی هرگونه علائم زنگ زدگی یا خوردگی -که ممکن است بر روی این قطعات ایجاد شده باشند- نیز باید به طور منظم انجام شود. اگر انسداد در یک یا چند دریچه هوای خودرو پیدا کردید، مهم است که بلافاصله آن را قبل از آسیب بیشتر برطرف کنید. از بین بردن زباله‌ها از داخل دریچه‌ها با هوای فشرده یا جاروبرقی دو روش پاکسازی سریع و کارآمد انسداد دریچه‌های کولر است که می‌تواند از خروج هوای گرم از سیستم تهویه جلوگیری کند.

علت باد گرم زدن کولر ماشین

4- ترموستات معیوب

اگر ترموستات به درستی کار نکند ممکن است در کنترل آب و هوا با مشکلاتی مواجه شوید که منجر به خروج باد گرم از کولر شود یک ترموستات خراب می‌تواند منجر به دمیدن هوای گرم از سیستم تهویه مطبوع به جای هوای سرد و فشرده و خنک از کولر شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد تشخیص و تعمیر آن در اسرع وقت توصیه می‌شود.

در اینجا ۵ مولفه کلیدی وجود دارد که باید هنگام تلاش برای تشخیص ترموستات معیوب در نظر بگیرید:

  1. کویل‌های کندانسور: کویل‌های کندانسور باید بتوانند انرژی گرمایی را از داخل سیستم تهویه به خارج منتقل کنند تا هوای سرد در داخل کابین آزاد شود. اگر این کویل‌ها به هر دلیلی مسدود شوند هوای گرم به خارج هدایت نمی‌شود و در عوض درون دریچه‌ها به گردش در می‌آید.
  2. سطح مایع خنک کننده در AC: برای اینکه سطح مایع خنک کننده در کولر به درستی کار کند باید همیشه پر بماند. سطوح پایین مایع خنک کننده می‌تواند باعث شود سیستم کولر به درستی کار نکند و به جای خروج هوای خنک هوای گرم منتشر کند.
  3. عایق کانال: عایق مناسب در اطراف کانال برای حفظ دمای بهینه کولر بسیار ضروری است. یک عایق ضعیف می‌تواند باعث شود که هوای گرم از منابع بیرونی مانند گرمای موتور وارد سیستم کنترل آب و هوای خودرو یا ترموستات شود و جریان هوای گرم را به جای هوای سرد خارج کند.
  4. اتصالات الکتریکی: وجود اتصالات الکتریکی معیوب می‌تواند از عملکرد صحیح ترموستات جلوگیری کند که در نتیجه آن عملکرد ناقص کولر خودرو باشد. بنابراین لازم است تا همه اتصالات الکتریکی خودرو که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با سیستم کولر خودرو مرتبط هستند، از جمله: دسته سیم‌ها، رله‌ها، سوئیچ‌ها و غیره را از نظر هرگونه خوردگی یا آسیب -که ممکن است در عملکرد صحیح آن اختلال ایجاد کنند- بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را جایگزین کنید.
  5. سوپاپ کنترل ترموستات: شیر کنترل ترموستات خودرو میزان هوای سرد و گرم وارد شده به داخل آن را بر اساس خوانش‌های سنسور دماسنج تنظیم می‌کند. اگر این شیر به دلیل ساییدگی و پارگی در طول زمان در یک موقعیت گیر کند یا به اشتباه نصب شده باشد، در این صورت دمای ثابتی از سیستم کنترل آب و هوا (ترموستات) دریافت نخواهید کرد و ممکن است با وجود انجام تنظیمات مختلف در پنل کنترل وزش هوای داغ را تجربه کنید.

علت باد گرم زدن کولر ماشین

5- مشکلات موتور دمنده

اگر سیستم تهویه ماشین سطح مطلوبی از سرما را فراهم نمی‌کند، ممکن است به دلیل خرابی موتور دمنده در آن باشد. موتور دمنده هوا را از طریق سیستم گرمایش و سرمایش ماشین به گردش در می‌آورد که در صورت خرابی باعث دمیدن باد گرم به جای هوای سرد در ماشین می‌شود.

چه مشکلاتی می‌تواند باعث خرابی موتور دمنده شود؟
وجود یک فیلتر کثیف یا تسمه فرسوده می‌تواند جریان هوا را منتقل کند و باعث شود تا موتور دمنده بیشتر از آنچه که باید کار کند و منجر به گرم شدن بیش از حد آن شود. اگر در مورد خودروی شما نیز اینطور است، می‌توانید قبل از بررسی و تعمیرات جدی‌تر این قطعه را تمیز یا تعویض کنید.

ذکر چند نکته قبل از تعویض موتور دمنده واجب است:

  1. وضعیت سیم کشی ماشین خودرو را بررسی کنید؛ بررسی وضعیت سیم کشی ماشین نیز نقش مهمی در تعیین آن که آیا موتور دمنده به درستی کار می‌کند یا خیر بازی می‌کند. یک سیم کشی معیوب می‌تواند دسترسی برق به اجزای لازم را دشوار سازد و در نتیجه عملکرد ضعیف یا حتی خرابی کامل سیستم را به همراه داشته باشد.
  2. انسداد در مسیر را چک کنید؛ همچنین مهم است بررسی کنید که هیچ مانعی وجود نداشته باشد که جریان هوای سرد را به داخل کابین خودرو مسدود سازد. این انسداد می‌تواند در طول زمان و به دلیل تجمع کثیفی، زباله، گرد و خاک بر روی فیلترها، فن‌ها، دریچه‌ها و سایر قسمت‌های داخل خودرو ایجاد شده باشد.

منبع: hyundaiofcookeville

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *