علت روشن شدن چراغ فشار روغن در خودرو

روشن شدن چراغ فشار روغن

داشبورد خودرو اطلاعات حیاتی در مورد سیستم خودرو می‌دهد اطلاعاتی همچون سرعت، چراغ هشدار، چراغ چک، چراغ بنزین، چراغ روغن و… از جمله مهم‌ترین چراغ‌های هشدار در داشبورد که باید به آن توجه کرد چراغ قرمز فشار روغن است. چراغ فشار روغن مانند یک قوطی روغن یا یک پارچ دهان بلند در برخی داشبوردها به نمایش در می‌آید که یک روغن از آن در حال چکیدن است. اگر در حال رانندگی هستید و چراغ فشار روغن خودروی شما روشن می‌شود باید به محض اینکه مکانی امن پیدا کردید، متوقف شده و علت را پیگیری کنید.

روشن شدن چراغ روغن به چه معناست؟

چراغ روغن روی داشبورد خودرو زمانی روشن می‌شود که سیستم یک مشکل در فشار روغن خودرو تشخیص می‌دهد. اگر فشار روغن خیلی کم باشد، روغن به درستی از داخل موتور عبور نمی‌کند. از آنجایی که موتور خودرو برای کار کردن به روغن کاری مداوم نیاز دارد، بنابراین فشار کم روغن می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کرده و حتی باعث مسدود شدن کامل آن شود.

چراغ روغن یک چراغ هشدار حیاتی است که باید آن را جدی بگیرید، اگر آن را نادیده بگیرید ممکن است در نهایت نیاز به تعمیرات پرهزینه موتور خودرو داشته باشید یا در بدترین حالت ممکن است مجبور شوید یک موتور کاملاً جدید نصب کنید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که برای مدت زمان طولانی به چراغ هشدار روغن بی‌‌توجه باشید و موتور بدون روغن کار کند.

۴ دلیل روشن شدن چراغ هشدار روغن

هنگام روشن شدن چراغ روغن روی داشبورد چندین سناریو وجود دارد. در اینجا تنها ۴ سناریوی رایج و ۴ دلیل برای روشن شدن چراغ فشار کم روغن را عنوان می‌کنیم، با ما همراه باشید:

روشن شدن چراغ فشار روغن

۱- پایین بودن سطح روغن موتور

برای بررسی سطح روغن خودرو کاپوت را بالا زده و میله روغن را نگاه کنید. میله اندازه‌گیری روغن را بیرون آورده و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید و دوباره آن را کاملاً وارد مخزن روغن کرده و بیرون بکشید. اگر میزان روغن کم است، یعنی تا زیر خط یا علامت روی میله روغن در مخزن وجود دارد باید مقداری روغن موتور اضافه کنید و ببینید آیا چراغ روغن خاموش می‌شود یا خیر. اگر پس از مدتی دوباره چراغ روغن روشن شد، بهتر است نشت روغن از مخزن را بررسی کنید.

۲- کثیفی روغن موتور

همانطور که روغن از داخل موتور عبور می‌کند، کثیفی‌ها و زباله‌ها و دوده را به خود جذب می‌کند. اگر گنک و دوده بیش از حدی در روغن انباشته شود می‌تواند باعث کاهش فشار روغن شود. در این حالت هنگامی که شما میله سطح روغن را بازرسی می‌کنید، روغن به جای آنکه به رنگ کهربایی شفاف و کمی روان باشد لجن‌دار بوده و به رنگ قهوه‌ای تیره یا در بدترین حالت سیاه است و بوی لجن می‌دهد، در این هنگام تعویض فوری روغن مشکل را حل می‌کند.

۳- نیاز به تعویض پمپ روغن

اگر چراغ روغن روی داشبورد خودرو روشن شد اما شما مطمئن هستید روغن پر و سالمی در مخزن موجود است و در عین حال نیز صداهای عجیب و بلندی از موتور می‌شنوید و موتور بیش از حد گرم می‌شود، این احتمال وجود دارد که پمپ روغن خودرو خراب شده باشد که نمی‌تواند روغن را به درستی از موتور پمپ کند و موتور داغ می‌شود. در این حالت حتماً باید از رانندگی منصرف شده و ماشین را به کناری بزنید و تا تعویض پمپ روغن در مکانیکی، خودرو را روشن نکنید.

روشن شدن چراغ فشار روغن

۴- خرابی سنسور فشار روغن

اگر سطح وضعیت روغن خوب باشد و موتور نیز به طور معمول و بی‌سر و صدا کار کند، اما چراغ روغن همچنان روشن شود احتمالاً سنسور فشار روغن خراب شده است. در این حالت می‌توانید تا رسیدن به یک مکانیکی خودرو رانندگی کنید و سنسور را پس از بررسی مکانیک با یک سنسور روغن جدید جایگزین کنید.

اگر چراغ هشدار روغن هنگام رانندگی روشن شد، چه باید بکنیم؟

اگر در حین رانندگی چراغ روغن موتور روشن شد به محض اینکه به یک مکان ایمن رسیدید ماشین را خاموش کرده و سطح وضعیت روغن را بررسی کنید و به دنبال علائم نشت روغن در زیر کاپوت خودرو و بر روی زمین باشید.

اگر علامتی از نشتی پیدا نکردید، برای تشخیص دقیق‌تر باید تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو رانندگی کنید. اما اگر به محض روشن کردن دوباره خودرو متوجه صداهای عجیب و بلند از موتور شدید یا به سرعت آمپر خودرو بالا رفت و موتور بیش از حد داغ شد و یا هنگام چک کردن روغن موتور روغنی تیره و لجنی مشاهده کردید خودرو خود را خاموش کرده با یدک کش تماس گرفته و تا تعمیرگاه بروید. در هر صورت نگران نباشید، تکنسین‌های متخصص و با تجربه مراکز تخصصی تعمیرات خودرو می‌توانند تا تشخیص کامل علت این امر و همچنین حل آن در کنار شما باشند، تا بتوانید در کمترین زمان ممکن دوباره رانندگی کرده و به جاده برگردید.

منبع: vatire

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *