تسمه تایم چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

تعویض تسمه تایم

در مورد همه چیز در زندگی روزانه از جمله موسیقی، آشپزی و مطالعه، زمان‌بندی مناسب حرف اول را می‌زند و در مورد موتور نیز زمان‌بندی تعویض تسمه تایم یک عنصر حیاتی است. دلیل آن این است که موتور خودرو برای هماهنگ ماندن با سایر اجزا به تسمه تایم متکی است و این تسمه تایم است که اطمینان می‌دهد همه چیز در موتور خودرو به خوبی کار می‌کند و شما در جاده نمی‌مانید. تعویض تسمه تایم یکی از موارد مهم در نگهداری خودرو است، بنابراین، اگر صاحب خودرو هستید باید بدانید که تسمه تایم چیست، چگونه کار می‌کند و چه زمانی باید آن را عوض کنید.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم مانند زنجیر دوچرخه در وسیله نقلیه است. این تسمه تمام قطعات متحرک داخل موتور را هماهنگ با هم نگه می‌دارد. همچنین گاهی نیز پمپ آب و پمپ روغن را نیز تغذیه می‌کند. تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه‌های سخت است که با چرخ دنده میل لنگ و میل بادامکی به هم متصل می‌شود و حرکت میل لنگ و میل بادامکی را هماهنگ می‌کند. همچنین تسمه تایم تضمین می‌کند که دریچه‌های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون‌ها باز و بسته شوند.

نحوه کار و عملکرد تسمه تایم در خودرو

اگر میل لنگ و میل بادامکی به صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به خوبی کار نمی‌کند و اصطلاحاً ریب می‌زند. اگر سوپاپ‌های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان پیدا کند که منجر به احتراق ضعیف یا ناقص و کاهش قدرت موتور و خودرو می‌شود و اگر سوپاپ‌های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست داده و باعث افت در برق رسانی می‌شود. همچنین اگر اجزای موتور به دلیل یک تسمه تایم فرسوده یا پاره شده ناهماهنگ باشند، با یکدیگر برخورد کرده و به یکدیگر آسیب می‌رسانند و در نتیجه تعمیرات پرهزینه‌تری را روی دست شما می‌گذارند.

تعویض تسمه تایم

تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم

بسته به مدل خودروی سواری شما ممکن است به جای تسمه تایم زنجیر تایم داشته باشید. زنجیر تایم مانند تسمه عمل می‌کند اما به جای لاستیک از جنس فلز است. از آنجایی که تسمه تایم‌ها سبک‌تر و کم صداتر هستند استفاده از آن‌ها در صنایع خودروسازی از اوایل دهه ۱۹۶۰ به بعد رواج بیشتری پیدا کرد.

به لطف طراحی‌های بهتر و طول عمر طولانی‌تر، بسیاری از خودروهای مدرن امروزی به جای استفاده از زنجیر تایم از تسمه تایم پلاستیکی استفاده می‌کنند که نصب و تعویض آن راحت‌تر و کم هزینه‌تر است.

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کرد؟

تعویض تسمه تایم در فواصل توصیه شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است، این توصیه در هر کارخانه متفاوت است اما معمولاً هر ۶۰۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰ مایل باید آن را عوض کرد. فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما در دفترچه راهنمای خودرو موجود است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت پاره می‌شود. وقتی تسمه تایم پاره شد، موتور از کار می‌افتد یا اجزای موتور ناهماهنگ عمل می‌کنند و به موتور آسیب می‌رسد.

اگر تسمه تایم را به موقع تعویض نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ‌ها، آسیب به سرسیلندر یا میل بادامکی، آسیب پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید.
بنابراین همانطور که دیدید این مورد از آن دست موردهایی نیست که بگویید: «حالا که خراب نشده پس آن را تعمیر نکنم». تسمه تایم را حتماً طبق برنامه زمانی تعمیر و نگهداری سازنده خودروی خود تعویض کنید تا از هزینه چند ده میلیونی تعمیر یا تعویض موتور جلوگیری شود.

تعویض تسمه تایم

۸ نشانه که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است

غالبا قبل از پاره شدن تسمه تایم هیچ علامت هشداری دریافت نمی‌کنید اما برخی از شاخص‌های احتمالی و نشانه‌هایی وجود دارند که ممکن است زمان تعویض تسمه تایم را هشدار دهند مانند:

  1. کاهش قدرت موتور
  2. گرم شدن بیش از حد موتور
  3. لرزش یا تکان‌های شدید موتور
  4. مشکل در راه اندازی و استارت زدن خودرو
  5. صدای کشیدگی (مالش) یا جیغ تسمه‌ها
  6. صدای تیک تیک موتور
  7. نشت روغن
  8. روشن شدن چراغ چک

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس تسمه تایم است، توصیه می‌کنیم پمپ آب را نیز تعویض کنید. چون پمپ آب خودرو تقریباً طول عمر مشابه با تسمه تایم دارد و در صورت تعویض پمپ آب به صورت همزمان با تسمه تایم در هزینه‌های تعمیر دوباره، تعویض و همچنین نیروی کار صرفه‌جویی می‌شود.

نکته:
این کار یک سرویس تخصصی خودرو است که لازم است در مراکز تخصصی تعمیر و نگهداری خودرو و توسط یک متخصص کاربلد انجام شود. تعویض تسمه تایم یک فرایند پیچیده و کاری فشرده است که بسته به نوع وسیله نقلیه‌ای که دارید بین ۴ الی ۸ ساعت طول می‌کشد.

اما تعویض به موقع قبل از پاره شدن آن و آسیب دیدن موتور باعث صرفه‌جویی زیاد در هزینه‌های نگهداری خودرو می‌شود.

منبع: vatire