۷ علت خاموش نشدن فن ماشین یا دیر خاموش شدن آن

مشکلات فن رادیاتور ماشین

شما ماشین را خاموش کرده‌اید اما فن ماشین خاموش نشده و کار می‌کند؛ روشن ماندن فن و کار کردن یکسره آن نشانه وجود مشکلاتی است که لازم است فوراً برطرف کنید. فن‌های رادیاتور خودرو نقش مهمی در سیستم خنک کننده خودرو دارند و به شما اطمینان می‌دهند که موتور در محدوده دمایی ایمنی کار می‌کند.

با این حال، هنگامی که فن حتی پس از خنک شدن موتور نیز خاموش نمی‌شود، نشانه وجود چندین مشکل احتمالی در خودرو است. یک فن که به طور مداوم کار می‌کند می‌تواند نگرانی‌هایی را در مورد نحوه عملکرد سیستم خنک کننده خودرو ایجاد کند و برای شناسایی علت اصلی مشکل به تجزیه و تحلیل عمیق نیاز است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با کارکرد فن اتومبیل و معنای خاموش نشدن و یکسره کار کردن آن و همچنین علت‌های بروز این مشکل آشنا شوید.

هدف از قرار دادن فن در سیستم رادیاتور موتور ماشین چیست؟

فن‌های خودرو از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری می‌کنند و این فن‌ها هستند که به تنظیم دمای ماشین کمک می‌کنند. هنگامی که یک وسیله نقلیه در حال کار است فن رادیاتور به دفع گرما از موتور کمک بسیاری می‌کند و محدوده دمای مطلوبی را جهت عملکرد ایمن و کارآمد موتور فراهم می‌کند. با افزایش دمای موتور فن جریان هوا را روی رادیاتور افزایش می‌دهد و به خنک شدن مایع خنک کننده موتور کمک می‌کند.

نحوه کارکرد فن

صرف نظر از نوع فنی که در وسیله نقلیه شما به کار گرفته شده است، یک فن همیشه هوا را از طریق رادیاتور که حاوی مایع خنک کننده است و گرمای موتور را جذب می‌کند، به سمت خود می‌کشد. سپس این هوا از محفظه موتور به بیرون رانده شده و به کاهش دمای سیال و در نهایت کاهش دمای موتور و فشار روی آن کمک می‌کند.

مشکلات فن رادیاتور ماشین

فن رادیاتور چه زمانی فعال می‌شود؟

۲ حالت اصلی برای فعال شدن فن رادیاتور وجود دارد که در آن فن خودرو فعال می‌شود:

  1. زمانی که موتور برای دفع گرمای تولید شده توسط سیستم خنک کننده کار می‌کند.
  2. زمانی که موتور به دمای از پیش تعیین شده خاصی می‌رسد، سنسور دما فعال می‌شود و فن را برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب به آن فعال می‌کند.

۱- فعال شدن فن در حالی که موتور در حال کار است:

در حالی که یک وسیله نقلیه در حال کار است اگر دمای مایع خنک کننده به نقطه بحرانی و نقطه جوش رسید، فن فعال می‌شود یا سرعت فعالیت آن افزایش می‌یابد تا جریان هوا روی رادیاتور افزایش یابد و مایع خنک کننده موتور خنک شود.

۲- فعال شدن فن در حالی که موتور خاموش شده است:
در برخی موارد دمای مایع خنک کننده حتی پس از خاموش شدن موتور نیز بالا می‌ماند، در این صورت فن ممکن است برای مدت معینی به کار خود ادامه دهد تا گرمای باقیمانده در موتور از آن دفع شود.

چه عاملی فن ماشین را روشن و فعال می‌کند؟

فن رادیاتور خودرو زمانی چرخش می‌یابد و روشن می‌شود که مایع خنک کننده به دمای خاصی رسیده باشد هنگامی که موتور به دمای بالایی می‌رسد، سنسورهای دما در موتور سیگنال‌هایی را به سیستم کنترل فن ارسال می‌کنند و آن را روشن می‌کنند یا چرخش فن را سریع‌تر می‌کنند. هنگامی که موتور در گرمای شدیدی کار می‌کند؛ به عنوان مثال: برای مدت طولانی درجا کار می‌کند یا در یک ترافیک سنگین برای ساعت‌ها ماشین را روشن نگه می‌دارید، اتلاف گرما چالش برانگیز شده و روشن شدن و سریع کار کردن فن رایج‌تر است.

اما اگر فن ماشین بیش از حد روشن می‌شود می‌تواند نشانه تعدادی از مسائل مانند: دمای بالای موتور، خرابی سنسور دما، مشکلات سیستم خنک کننده، کمبود مایع خنک کننده یا حتی مشکلات برقی در مدار فن باشد.

مشکلات فن رادیاتور ماشین

۷ علت خاموش نشدن فن ماشین یا دیر خاموش شدن آن

  1. نیم باز شدن ترموستات: اولین علت احتمالی تا نیمه باز شدن ترموستات است که لازم است ترموستات را باز کرده و تعویض کنید.
  2. خرابی پرده‌های واتر پمپ: در بسیاری از مواقع و در اغلب خودروهایی که دارندگان خودرو در هنگام یخبندان و شرایط دمایی زیر صفر یا هوای برفی از ضد یخ استفاده نمی‌کنند یا از آب رادیاتور مناسبی استفاده نمی‌کنند، پره‌های واتر پمپ در خودرو به مرور زمان از بین رفته و با آب کم کار می‌کند و گردش آب در موتور کم می‌شود.
  3. کثیفی رادیات: همیشه و در همه حال قمقمه آب ماشین را چک کنید که ضد یخ داشته باشد و یا رنگ آن زرد نشده باشد.
  4. ضعیف شدن واشر سرسیلندر: در این حالت نیز باعث می‌شود که کمپرس موتور به داخل رادیات آمده و ماشین آمپر بکشد.
  5. خرابی رله فن یا خرابی رله دور تند: خرابی رله‌های فن و به صورت خاص رله دور تند باعث می‌شود که آمپر ماشین به طور ناگهانی بالا رفته و ماشین فن بزند و برای ساعت‌ها فن کار کند و خاموش نشود.
  6. خرابی مهره آب یا سوکت آب و یا خرابی سیم کشی: در برخی مواقع حتی خرابی مهره آب یا سوکت آب و یا حتی خرابی سیم کشی و مشکلات برقی نیز در موتور و یا در فن باعث می‌شود که اطلاعات نادرستی به سیستم ECU یا کامپیوتر ماشین داده شود و ماشین اطلاعات درست دمای موتور را دریافت نکند و فن تا ساعت‌ها روشن بماند.
  7. سولفات زدن بست‌‌های سرباتری: در برخی موارد نیز سولفات زدن بست‌های سر باتری یا حتی ضعیف بودن اتصالات و کابل‌های باتری علی الخصوص اتصالات مربوط به قطب منفی و بیشتر هنگام کولر گرفتن، باعث می‌شود دمای ماشین بالا رفته و فن ماشین یکسره کار کند.

 

علائم مشکلات فن رادیاتور

برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده مشکلات فن رادیاتور خودرو باشند عبارتند از:

  1. روشن ماندن چراغ چک یا چراغ هشدار روی داشبورد
  2. کاهش عملکرد مطلوب واحد تهویه مطبوع خودرو
  3. بوی دود یا سوختنی از داخل موتور
  4. صداهای عجیب و غریب مانند صدای سایش و به هم خوردگی از فن
  5. روشن ماندن فن رادیاتورحتی تا مدت‌ها پس از خاموش کردن ماشین
  6. بالا رفتن و بالا ماندن آمپر ماشین

مشکلات فن رادیاتور ماشین

فن خاموش نشده چه خطرات و مشکلاتی را در ماشین ایجاد می‌کند؟

هنگامی که فن ماشین خاموش نمی‌شود می‌تواند به مرور زمان منجر به برخی عواقب نامطلوب زیر شود:

  1. خالی شدن باتری: اگر پس از خاموش کردن موتور فن همچنان کار کند باتری ماشینخالی می‌شود، چون فن برق مصرف می‌کند.
  2. خرابی اجزای داخلی فن: اگر فن رادیاتور به طور مداوم کار کند ممکن است منجر به سایش زود هنگام اجزای فن شود و در نتیجه باعث خرابی فن شود، حتی ممکن است مجبور شوید این قطعه را به طور کامل تعویض کنید.
  3. آسیب احتمالی به موتور: اگر فن حتی در مواقعی که نیاز نیست به کار خود ادامه دهد، نشانه این است که موتور خودرو در رسیدن به دمای کارکرد بهینه مشکل دارد، که باعث آسیب به موتور به دلیل کارکرد در دمای بالا و آسیب به اجزای موتور می‌شود.
  4. افزایش مصرف سوخت: یک فن که به طور مداوم کار می‌کند ممکن است بر مصرف سوخت وسیله نقلیه تاثیر بگذارد، چون برای کار کردن از نیروی الکتریکی و باتری استفاده می‌کند که می‌تواند به طور غیر مستقیم بر عملکرد کلی خودرو و مصرف سوخت تاثیر بگذارد.

وقتی فن روشن می‌ماند، چه اقدامات احتیاطی باید انجام دهید؟

اگر متوجه شدید که فن خودروخاموش نمی‌شود، باید اقدامات احتیاطی خاصی را جهت جلوگیری از آسیب بیشتر یا مشکلات بزرگتر انجام دهید، ازجمله این اقدامات:

  1. اجتناب از رانندگی با ماشین
  2. بررسی سطح مایع خنک کننده
  3. بررسی سیستم تهویه خودرو به محض خاموش کردن ماشین و سرد شدن موتور
  4. بررسی سلامت فیوزها و سایر قطعات موتور

نتیجه گیری:

مهمترین نکته این است که مشکل را نادیده نگیرید، زیرا می‌تواند منجر به آسیب جدی‌تری به موتور شود. خودروی خود را در اسرع وقت نزد یک مکانیک واجد شرایط و حرفه‌ای و یک تعمیرگاه تخصصی خودرو ببرید تا علت را تشخیص داده و بهترین تصمیم را جهت رفع مشکل بگیرد.

منبع: blog.kroftools

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *