طول عمر باتری ماشین و علائم خرابی آن

طول عمر باتری ماشین

هر وسیله نقلیه‌ای برای روشن شدن موتور به باتری نیاز دارد. باتری خودرو نیز برای سیستم احتراق و سیستم الکتریکی نیاز به یک منبع تولید انرژی، فیلتر نیرو، و حفظ آن دارد که باتری نامیده می‌شود. اساساً باتری خودرو راه نجات وسیله نقلیه است و اگر باتری ماشین درست کار نکند، ماشین نیز درست کار نمی‌کند. اما طول عمر باتری ماشین چقدر است و نحوه مراقبت از آن چگونه است؟

طول عمر باتری ماشین چقدر است؟

میانگین عمر باتری خودروها بین ۳ تا ۵ سال متغیر است با این حال عوامل مختلفی نیز می‌توانند بر طول عمر باتری ماشین تاثیر بگذارند. از جمله این عوامل عبارتند از:

۱- عادات بد رانندگی

سفرهای کوتاه کمتر از ۲۰ دقیقه می‌توانند طول عمر باتری خودرو را کاهش دهند. می‌پرسید، چگونه و چرا؟ زیرا هر بار که ماشین خود را روشن می‌کنید از انرژی باتری خودرو استفاده می‌کند و یک دور دور یا سفر کوتاه مدت به سیستم شارژ ماشین زمان کافی برای شارژ کامل باتری نمی‌دهد، بنابراین هر از گاهی سفرهای طولانی‌تری داشته باشید تا باتری خودرو بتواند نیروی از دست رفته خود را با شارژ دوباره به دست آورد. این در حالی است که باتری همچنین در وسایل نقلیه پارک شده و بلا استفاده برای مدت طولانی نیز به طور طبیعی تخلیه می‌شود. بنابراین، اگر قرار نیست برای مدتی از خودرو استفاده کنید باتری را از خودرو جدا کرده و به طور کامل از خودرو خارج کنید یا از شارژر قطره‌ای استفاده کنید که برای ثابت نگه داشتن باتری در مدت زمان طولانی استفاده نکردن طراحی شده است.

۲- جلوگیری از خالی شدن باتری

اجازه ندهید باتری خودرو چند بار به طور کامل خالی شود. خالی شدن کامل باتری ممکن است طول عمر آن را کاهش دهد. حتماً هنگام خروج از خودرو اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های جلو و داخلی خودرو خاموش هستند و به هیچ عنوان از وسایل الکترونیکی خودرو مانند کولر، رادیو و.. در هنگام ایستادن برای مدت طولانی استفاده نکنید.

طول عمر باتری ماشین

۳- شرایط آب و هوایی

دمای بالا یکی از بزرگترین عوامل در تعیین میانگین عمر باتری خودرو است. در دماهای بسیار پایین استفاده از پتوهای معمولی یا پتوی حرارتی یا پتوی برقی باتری نیز راه حل مناسبی برای زنده نگه داشتن باتری و گرم نگه داشتن آن برای استارت راحت‌تر است.
در هوای بسیار گرم نیز ماشین را تا حد امکان زیر نور مستقیم آفتاب خاموش نکنید و آن را در گاراژ، پارکینگ و یا زیر سایه درخت پارک کنید تا خرابی باتری کاهش یابد.

۴- تعمیر به موقع و نگهداری

آیا تا به حال باتری ماشین خود را تمیز کرده‌اید؟ باتری‌های خورده شده شارژ باتری ضعیف‌تری دارند و طول عمر آنها کاهش می‌یابد. برای تمیز کردن باتری، با استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب خوردگی‌ها را از بین ببرید. مخلوط مورد نظر را با یک مسواک روی باتری بزنید و رطوبت اضافی و هرگونه چربی یا کثیفی را از روی باتری پاک کنید.

نحوه مراقبت از باتری و جلوگیری از خرابی آن

باتری خودرو معمولاً یک شبه خراب نمی‌شود بلکه در طول زمان و در طی آزمایش منظم باتری می‌فهمیم که مقدار آمپری که باید در باتری وجود داشته باشد کم شده است یا خیر. آیا تستر باتری ندارید؟ نگران نباشید تعمیرگاه‌های تخصصی خودروی ما می‌توانند تست باتری خودروی شما را انجام داده و از میزان سلامت باتری شما آگاه شوند. اگر باتری خودروی شما از نوع باتری‌های شارژی است، آن را مرتب چک کرده و در صورت لزوم آب مقطر به آن اضافه کنید.

عمر باتری ماشین

چک موقعیت باتری

به طور مرتب پایه‌های نگهدارنده باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید باتری محکم بسته شده است و به درستی در جای خود قرار گرفته است. همچنین مطمئن شوید که کابل‌های متصل شده به باتری نیز بسته و محکم است. کابل شل یا قطع شده می‌تواند عملکرد باتری را دچار اختلال و عمر باتری را به دلیل افزایش ارتعاشات کاهش دهد.

نشانه‌هایی که به شما می‌گویند خودروی شما نیاز به یک باتری جدید دارد
مهم نیست که چقدر تعمیر و نظافت باتری را به موقع انجام می‌دهید، باتری ماشین گاهی به دلیل خرابی سایر قطعات خودرو به یکباره خاموش شده و از کار می‌افتد. بنابراین به دنبال نشانه‌هایی باشید که به شما می‌گوید زمان تعویض باتری خودرو را فرا رسیده است. از جمله این نشانه‌ها عبارت است از:

  1. خوردگی یا تجمع سفیدی در اطراف پایانه‌های باتری مثبت+ ومنفی-
  2. کندی در میل لنگ موتور
  3. روشن شدن چراغ موتور یا باتری
  4. قاب باتری باد کرده و متورم
  5. نشت مایع اسیدی باتری به بیرون و شنیدن بوی تخم مرغ فاسد از کاپوت
  6. سطح کم مایع باتری
  7. سن بیش از ۵ سال باتری

سخن آخر:
حتماً به خاطر داشته باشید که اگر بیش از ۴ سال از عمر باتری خودروی شما گذشته است، باید باتری ماشین را تعویض کنید و منتظر نمانید تا در پارکینگ یا در مسافرت و به یکباره با یک ماشین خاموش که روشن نمی‌شود و استارت نمی‌خورد مواجه شوید.

منبع: vatire

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *