۵ نشانه خرابی شمع خودرو

خرابی شمع خودرو

گاهی اوقات شمع‌ها تنها چیزی هستند که برای بهبود قابل توجه عملکرد ماشین مورد نیاز است. شمع یک قطعه کوچک اما بسیار قدرتمند است که نقش بسیار مهمی در عملکرد ماشین دارد. مراقب علائم خرابی شمع خودرو باشید و مرتباً شمع‌های خودرو را عوض کنید تا خودروی شما عملکرد و شتاب بیشتری داشته باشد.

شمع‌ها چه وظایفی در خودرو دارند؟

شمع‌ها وسایل الکتریکی کوچکی هستند که باعث احتراق در موتور خودرو می‌شوند. آن‌ها جرقه لازم را برای مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق سیلندر موتور فراهم می‌کنند و برای موتور نیروی لازم را تولید می‌کنند. به وسیله شمع است که ماشین روشن می‌شود، برق در خودرو باقی می‌ماند و به آرامی کار می‌کند.

شمع‌ها تا چقدر دوام می‌آورند؟ (طول عمر مفید شمع)

وضعیت شمع‌های خودرو می‌تواند بر عملکرد موتور تاثیر بگذارد خوشبختانه شمع‌ها با وجود استفاده زیاد در خودرو معمولاً نیاز به تعویض با فاصله کم ندارند. اکثر سازندگان خودرو پیشنهاد می‌کنند هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر شمع‌های خودرو را تعویض کنید اما بسته به نوع شمعی که خودروی شما دارد، زمان تعویض شمع متفاوت است. به عنوان مثال: شمع‌های معمولی بهتر است بعد از طی مسافت ۲۰۰۰۰ الی ۳۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند. شمع‌های پلاتینیومی طول عمر بالاتری دارند و بین ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر عمر می‌کنند. شمع‌های هلیومی را بهتر است پس از طی حدود ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر تعویض کرد.

میزان کارکرد شمع به جنس آن نیز بستگی دارد، به عنوان مثال یک شمع مسی به اندازه شمع‌های پلاتینی یا ایریدیم دوام ندارد.

خرابی شمع خودرو
علائم خرابی شمع خودرو

  1. خاموشی ناگهانی موتور ماشین: موتوری که روشن نمی‌شود یا به یکباره خاموش می‌شود، نشانه خرابی چند شمع در موتور است. شمع معیوب همچنین صدای استارت موتور را نیز تغییر می‌دهد و یا موتور هنگام روشن شدن لرزش شدید داشته و یا به طور ناگهانی قدرت آن کاهش می‌یابد. احتراق نادرست و مداوم نیز می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف خودرو، مصرف سوخت بالا ، آلایندگی زیاد اگزوز، دور آرام موتور و مبدل کاتالیزوری معیوب شود.
  2. مسافت پیموده شده کمتر به نسبت مصرف بنزین بالاتر: هنگامی که شمع‌های ماشین به درستی کار می‌کنند، سوخت را به طور موثرتری در موتور می‌سوزانند. مگر متوجه شوید مسافت پیموده شده در هر مخزن بنزین کمتر از میزان مصرف سوخت است، خرابی شمع‌ها ممکن است دلیل آن باشد. با افزایش سن شمع‌ها فضای بین الکترودهای شمع می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند که این امر باعث می‌شود شمع‌ها آتش نگیرند یا به طور نامنظم آتش بگیرند، در این حالت سوخت هدر می‌رود و آلایندگی افزایش می‌یابد.
  3. مشکل در استارت موتور (شروع موتور): شمع‌های کثیف، آسیب دیده یا فرسوده، رساندن جرقه مورد نیاز برای روشن شدن موتور خودرو را به خصوص در هوای سرد سخت می‌کنند. در این حالت ممکن است ماشین استارت ناگهانی بخورد یا برای مدت طولانی قبل از استارت هندل زده و به میل لنگ فشار آورد. اگر این روند در طول زمان ادامه پیدا کند، می‌تواند به موتور و استارت موتور آسیب برساند و باتری ماشین را خالی کند.
  4. قدرت نگرفتن ماشین: اگر پدال گاز را فشار می‌دهید و خودرو به سرعت معمول عکس العمل نشان نمی‌دهد، نشان دهنده شمع‌های خراب است. البته ممکن است ناشی از عوامل دیگری مانند کثیفی انژکتور سوخت سنسورهای اکسیژن معیوب یا خرابی پمپ سوخت نیز باشد. بنابراین، قبل از تعویض شمع‌ها مطمئن شوید که خودروی شما توسط یک تکنسین ماهر بررسی شده است.
  5. صداهای ناهنجار: گوش‌های خود را برای شنیدن هرگونه صدای تق تق و زنگ زدن آماده نگه دارید این‌ها یکی دیگر از علائم خرابی شمع‌ها هستند. اگر موتور خودرو صداها یا ارتعاشات غیرمعمولی در حین دور آرام تولید می‌کند، ممکن است شمع‌ها به درستی کار نکنند تا موتور را روان نگه دارند.

عوارض خرابی شمع برای خودرو

استفاده از شمع معیوب در خودرو می‌تواند به کوئل، کاتالیزور و وایرها آسیب جدی برساند.

علائم خرابی شمع خودرو

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

  1. اگر هنگام باز کردن شمع مشاهده کردید که در زیر سر چینی شمع خطوط سیاه زده شده است، نشان دهنده برق در سیستم جرقه زنی خودرو است و همچنین نشانه خرابی وایرهای سیستم شمع است. شما باید علاوه بر تعویض شمع وایرهای شمع را نیز تعویض کنید.
  2. اما اگر شمع ماشین را باز کردید و دیدید که سر پلاتینی شمع سیاه شده است و اصطلاحا دوده گرفته است، نشانه مصرف سوخت بالای ماشین است یا نسبت سوخت به هوا بسیار بیشتر است و نشانه خرابی و ضعیف شدن شمع‌ها می‌باشد. در این حالت شمع جرقه ضعیفی می‌زند که احتراق خودرو ناقص شده و مصرف سوخت بالا می‌رود بااین شرایط باید شمع را در اسرع وقت تعویض کنید.
  3. اگر شمع را باز کردید و مشاهده کردید که روی چینی شمع زرد شده است یا اصطلاحا قهوه‌ای شده است، نشان دهنده آب بندی ناقص شمع در موتور بوده است و کمپرس موتور در خودرو به سمت بالا برمی‌گردد. در این حالت باید حتماً شمع را تعویض کنید.

نکته پایانی:
اگر در حین رانندگی با هر یک از مشکلات بالا مواجه شدید یا چراغ چک موتور خودرو روشن شد، توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر به یکی از مکان‌های مناسب و تخصصی تعمیر خودرو مراجعه کنید تا شمع‌های خودرو را بررسی کنند.

منبع: vatire

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *