۱۸ چراغ هشدار رایج روی داشبورد خودرو

چراغ هشدار داشبورد خودرو

شما در حال رانندگی با خودروی شخصی خود هستید، از مناظر اطراف لذت می‌برید، ناگهان صدای بوقی از خودرو می‌شنوید، به پایین نگاه می‌کنید، چراغ هشدار روی داشبورد خودرو روشن می‌شود، تعجب می‌کنید که چه مشکلی برای ماشین شما پیش آمده است.

تشخیص برخی از نمادهای روی داشبورد آسان‌تر از سایرین است. با این حال، مهم است بدانید این چراغ‌های هشدار دقیقاً چه معنایی دارند و آیا لازم است که فوراً ماشین را خاموش کرده و به یک تعمیر کار تخصصی زنگ بزنید یا می‌توانید با وجود چراغ هشدار روشن روی داشبورد همچنان رانندگی کنید تا به مکانیکی برسید.

انواع چراغ هشدار داشبورد خودرو

هر نمادی که روی داشبورد خودرو ظاهر می‌شود لزوماً چراغ هشدار نیست. برخی از آن‌ها از جمله ویژگی‌های خاص خودرو مانند (چراغ‌ها و سیستم کروز کنترل) هستند و یا جزئی از سیستم ایمنی خودرو بوده (دید نقاط کور و هشدار خروج از خط) و یا مشکلات مکانیکی مانند (هشدار فشار کم تایر و هشدار دمای موتور) هستند.

وقتی صحبت از چراغ‌های هشدار روی داشبورد می‌شود رنگ‌ها مهم هستند؛ چراغ سبز یا آبی تنها به شما اطلاع می‌دهد که یک سیستم یا قابلیت در خودرو روشن و یا در حال کار است. چراغ هشدار نارنجی و زرد به طور کلی نشان می‌دهد که وسیله نقلیه به زودی باید سرویس یا تعمیر شود.

این هشدارها نسبت به زمانی که چراغ قرمز و یا چشمک زن می‌شود، فوریت کمتری برای رسیدگی دارند. چراغ قرمز روی داشبورد به این معنا است که شما باید فوراً اقدام کنید! برخی از چراغ‌های داشبورد قرمز هشدارهای ایمنی مهمی هستند مانند چراغ هشدار (یادآوری کمربند ایمنی) و برخی دیگر موارد مکانیکی هستند (مانند گرم شدن بیش از حد موتور).

بنابراین، اگر یک چراغ هشدار مکانیکی قرمز ظاهر شد، در اسرع وقت خودرو را نزد یک تعمیرکار تخصصی خودرو ببرید. زیرا اگر با چراغ هشدار قرمز به رانندگی ادامه دهید، احتمالاً وسیله نقلیه از کار می‌افتد و یا آسیب جدی می‌بیند.

چراغ هشدار فشار روغن

۱۸ چراغ هشدار رایج روی داشبورد خودرو

۱- چراغ هشدار فشار روغن

این یک نماد قدیمی از قوطی روغن است که نشان می‌دهد سیستم فشار روغن خودرو مشکل دارد، یا روغن ماشین کم شده و یا حتی به معنای این است که پمپ روغن مایع کافی برای روغن کاری مناسب سطوح داخل موتور را ندارد.

توجه: برخی از داشبوردها به جای نمایش علامت قوطی روغن از واژه Oil استفاده می‌کنند.

چه باید کرد: از آنجا که روغن کاری ضعیف موتور می‌تواند باعث آسیب جدی به موتور شود، بنابراین این یک هشدار مهم است که باید به آن توجه کنید! به محض اینکه به یک مکان امن رسیدید، خودرو را خاموش کنید و سطح روغن را بررسی کنید. اطراف محفظه روغن را از نظر احتمال نشتی روغن بررسی کنید. سپس میله روغن را بیرون کشیده و سطح مایع درون آن را ببینید.

اگر سطح روغن پایین باشد ممکن است هنگام اضافه کردن روغن چراغ هشدار روغن خاموش شود، اما اگر روغن کافی داشته باشید اما موتور پر سر و صدا کار می‌کند، ممکن است مشکل از پمپ روغن باشد. اگر سطح روغن خوب است و موتور به خوبی کار می‌کند، احتمالاً سنسور فشار روغن دچار مشکل شده است.

۲- چراغ هشدار فشار تایر

این تصویر که به عنوان نماد سیستم شناخته می‌شود سیستم نظارت بر فشار تایر یا TPMS است که نشان دهنده وجود مشکل در فشار باد لاستیک خودرو است. اگر نماد تایر یا علامت TPMS روی داشبورد ثابت باشد، به معنای این است که فشار یک یا چند تایر خیلی کم یا خیلی زیاد است. اما اگر هنگام روشن کردن خودرو علامت تایر تنها برای چند ثانیه ( ۶۰ تا ۹۰ ثانیه) چشمک می‌زند و سپس روشن می‌ماند، احتمالاً به دلیل وجود مشکل در حسگرهای TPMS است.

چه باید کرد: رانندگی با لاستیک‌های کم فشار یا پرفشار ناایمن است و می‌تواند به لاستیک‌های خودرو آسیب زده و همینطور ایجاد حادثه کنند. توصیه می‌کنیم در اسرع وقت توقف کرده و لاستیک‌های خودرو را با فشار صحیح پر کنید و یا باد اضافه آن را خالی کنید.

۳- چراغ هشدار دمای بالای موتور

اگر این علامت را مشاهده کردید ،نشانه آن است که موتور خودرو بیش از حد داغ شده است و به احتمال زیاد به مایع خنک کننده ماشین مربوط می‌شود، اما ممکن است دلایل مختلف دیگر نیز داشته باشد.

چه باید کرد: ابتدا کولر گازی را خاموش کنید و بخاری را روشن کنید تا گرما به محفظه سرنشینان توزیع شود. اگر پس از چند دقیقه دمای موتور پایین نیامد و چراغ هشدار خاموش نشد، خودرو را خاموش کرده و به مدت ۱۵ دقیقه به خودرو استراحت دهید. به هیچ عنوان در حالت داغی بیش از حد موتور کاپوت را باز نکنید که می‌تواند منجر به سوختگی و صدمات ناشی از خروج بخار یا دود شود.

چراغ هشدار سیستم کنترل کشش

۴- چراغ هشدار سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل)

این نماد در خودرو نشان می‌دهد که سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه فعال شده است. سیستم کنترل کشش از سیستم ترمز ضد قفل ( ABS برای تعیین اینکه آیا یک چرخ سریع‌تر از بقیه می‌چرخد) استفاده می‌کند. اگر سیستم کنترل کشش تشخیص دهد که یک چرخ در حال لیز خوردن است، ترمز را فشار می‌دهد تا زمانی که ماشین دوباره کشش خود را به دست آورد. اگر در باران یا برف رانندگی می‌کنید، این قابلیت برای خودرو بسیار مفید است.

چه باید کرد: در این حالت که چرخ‌ها در یک راستا حرکت نمی‌کنند به رانندگی ادامه دهید اما مراقب شرایط لغزنده جاده باشید.

۵- چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل یا ABS خودرو

هنگامی که به شدت ترمز می‌کنید، سیستم ترمز ضدقفل ABS ترمز را فشار می‌دهد تا از قفل شدن چرخ‌های خودرو جلوگیری کند. اگر چراغ هشدار ABS روشن نباشد به این معنا است که مشکلی در سیستم ABS وجود دارد.

چه باید کرد: از آنجایی که این ویژگی ایمنی بسیار مهم است، باید به سرعت توسط یک مکانیک و متخصص رفع گردد.

۶- چراغ هشدار نقص در سیستم کنترل کشش

روشن بودن این چراغ نشان می‌دهد که ممکن است سیستم کنترل کشش وسیله نقلیه یک سنسور شکسته یا آسیب دیده یا نقص دیگری داشته باشد. برخی خودروها همان ماژول کنترل ABS و کنترل کشش یک کار را می‌کند، بنابراین گاهی ممکن است چراغ داشبورد زمانی روشن شود که ABS خودرو مشکل دارد.

۷- چراغ هشدار موتور داشبورد خودرو

ممکن است چراغ چک موتور به دلایل مختلفی روشن شود. گاهی اوقات توسط درپوش گاز باز، یا شل یا ترک خورده این اتفاق می‌افتد که در این حالت باعث تبخیر سوخت می‌شود. اما گاهی اوقات نشانه وجود یک مشکل جدی در خودرو است، مانند فشار کم روغن یا گرم شدن بیش از حد موتور.

توجه: برخی از داشبوردهای خودروها به جای این علامت عبارت check engine را نمایش می‌دهند.

چه باید کرد: اگر تغییری در نحوه رانندگی خودرو مشاهده نکردید و هیچ صدا یا بوی غیر عادی متوجه نشدید، می‌توانید در مسافت کم رانندگی کنید و ترجیحاً در اولین فرصت به یک مکانیکی تخصصی خودرو مراجعه کنید. اما اگر چراغ چک موتور قرمز شد و یا چشمک می‌زند، باید فوراً رانندگی را متوقف کنید و با یک یدک کش تماس بگیرید.

چراغ هشدار موتور خودرو

۸- چراغ هشدار باتری

این چراغ نشان دهنده وجود مشکل در سیستم شارژ باتری خودرو است، مقصرهای احتمالی عبارتند از: شل شدن یا آسیب دیدن کابل باتری، خرابی دینام یا یک خطای الکتریکی. در این حالت ممکن است متوجه کاهش نور ساعت خودرو یا کم نور شدن چراغ‌های جلو شوید و در برخی موارد ممکن است حتی ماشین شما اصلاً روشن نشود.

۹- چراغ هشدار نشانگر سوخت داشبورد خودرو

احتمالاً با این چراغ داشبورد آشنایی دارید. روشن بودن این چراغ به معنای آن است که سوخت خودرو کم شده است و ماشین بنزین ندارد. اکثر وسایل نقلیه دارای یک فلش مثلثی شکل در کنار نماد پمپ بنزین روی نشانگر سوخت هستند. این فلش در سمتی است که باک بنزین خودرو در همان سمت قرار دارد.

۱۰- چراغ نشانگر استارت موتور (قفل شیفت اتوماتیک)

اگر این نماد داشبورد را می‌بینید، به احتمال زیاد سعی کرده‌اید بدون درگیر کردن ترمز دنده را تعویض کنید یا احتراق را روشن کنید. قفل شیفت اتومات، وسیله نقلیه را در حالت پارک قفل می‌کند تا زمانی که ترمز را فشار دهید.

چه باید کرد: پدال ترمز را فشار دهید، سپس دنده را عوض کنید تا چراغ نشانگر استارت موتور خاموش شود.

۱۱- چراغ یادآوری کمربند ایمنی

این چراغ به سادگی بیان می‌کند که خودرو و سرنشینان خودرو باید کمربندهای ایمنی‌شان را ببندند.

چراغ نشانگر استارت موتور

۱۲- چراغ نشانگر کیسه هوا

چراغ هشدار کیسه هوا نشان می‌دهد که در یکی از کیسه‌های هوا یا کل سیستم مشکل وجود دارد.

۱۳- چراغ هشدار نشانگر امنیت داشبورد خودرو

اگر وسیله نقلیه دارای سیستم ضد سرقت باشد، در صورت بروز مشکل امنیتی نماد به طور پیوسته چشمک می‌زند.

۱۴- چراغ نشانگر مه‌شکن

این نماد نشان می‌دهد که چراغ‌های مه‌شکن روشن هستند چراغ‌های مه‌شکن را فقط در صورتی باید استفاده کنید که دید شما کمتر از ۱۰۰ متر است و در یک هوای شدیداً مه‌آلود قرار دارید. روشن کردن بی‌مورد چراغ‌های مه‌شکن می‌تواند دید خودروهای جلویی را دچار اختلال کند.

چراغ هشدار نشانگر امنیت خودرو

۱۵- چراغ نشانگر مایع شست و شو

این نماد بر روی داشبورد نشان می‌دهد که مایع شستشوی شیشه جلو کم شده است.

چه باید کرد: در اسرع وقت مخزن مایع شست و شو را از شیشه شور مناسب خودرو پر کنید.

۱۶- چراغ هشدار قرمز ترمز خودرو

اگر علامت بالا را روی داشبورد خودرو و به رنگ قرمز می‌بینید و یا عبارت Brake روی داشبورد ظاهر شد نشانه آن است که ترمز دستی درگیر است یا سیستم ترمز مشکل دارد.

۱۷- چراغ هشدار خروج از خط

اکثر خودروهای تولید شده امروزی دارای ویژگی ایمنی هشدار خروج از خط هستند. این چراغ روی داشبورد زمانی فعال می‌شود که تشخیص دهد خودرو در حال خروج از خط کشی است و در بین خطوط رانندگی نمی‌کنید.

۱۸- چراغ هشدار دمای انتقال

این علامت روی داشبورد نشانه آن است که گیربکس بیش از حد گرم شده است. ظهور این علامت نشانه کمبود مایع انتقال، قطعات گیربکس فرسوده، بکسل سنگین و… است.

منبع: vatire