همه چیز درباره ریرا، خودروی کراس اوور فول آپشن ایرانی

خودروی ریرا

در این مقاله می‌خواهیم به صورت کاملاً تخصصی و با جزئیات دقیق به جدیدترین محصول ایران خودرو یعنی خودروی کراس اوور فول آپشن ریرا بپردازیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خودروی ریرا از ایده تا واقعیت

پس از خروج کامل شرکت پژو فرانسه از ایران در سال ۱۳۷۶ دو پروژه نیمه تمام در اختیار شرکت ایران خودرو قرار گرفت که یکی از این پروژه‌ها که امروزه آن را با نام تارا می‌شناسیم، پروژه ساخت پژو ۳۰۱ بود و دیگری نیز پروژه‌ای ناشناخته برای ساخت خودرو k125 بود که به نام ری‌را تغییر نام پیدا کرد.

ریرا نامی برگرفته از اشعار نیما یوشیج

ریرا را به دو دلیل به این نام می‌خوانند. ریرا برگرفته از یکی از مشهورترین اشعار شاعر بزرگ نیما یوشیج بوده که شعری با مضمون ابهام و غم است که حاصل تک گویی‌های دلی شاعر یا زمزمه با خود است. شعری به نام ری با ۲۴ بیت که از جمله دلنشین‌ترین و پر مضامین‌ترین آواهای ایرانی است.

هم‌چنین، از آنجایی که نمونه‌های اولیه ساخت و قالب‌گیری ری‌را در کارخانه ایران خودرو واقع در شهر بابل مازندران قالب‌گیری و ساخته شده است، ری‌را را به زبان محلی مازندرانی به معنای «پرباران » نام نهادند.

خودروی ریرا

جدال دو کراس اوور؛ ری‌را ایرانی و لاماری آلمانی

برخی ریرا را نسخه کپی ایران خودرو از لاماری آلمانی می‌نامند، به این دلیل که شباهت بسیاری بین طراحی نهایی این خودرو و خودروی کراس اوور لاماری وجود دارد. اما به هر حال با قابلیت‌ها و آپشن‌های بی‌شماری که این کراس اور ایرانی از خود به نمایش گذاشته است به نظر می‌رسد که می‌تواند حتی از نظر فنی هم رقیب جدی برای خودروهای هم سگمنت چینی همچون تیگو ۷ پرو و حتی رقیب اصلی‌اش لاماری باشد.

مشخصات فنی خودروی کراس اوور ریرا

ریرا این محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با بهره‌گیری از یک موتور EF7PTC با ظرفیت پیشرانه ۱۷۰۰ سی سی توربو شارژ پلاس، توانایی تولید حداکثر ۱۶۰ اسب بخار قدرت برابر با ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارا است. این این خودروی فوق العاده زیبا و پرسرعت دنده‌ای با ۶ سرعت اتومات، ۲ کلاچه ۱۶ سوپاپه دارد که با قابلیت توربو شارژ می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری را تنها در ۱۰.۴ ثانیه طی کند، همچنین مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر این خودرو نیز تنها ۷.۳ لیتر است که در مقابل توان، شتاب و ویژگی‌های بی‌نظیر ظاهری و ساختار قدرتمند آن مصرف سوخت پایینی دارد.

ویژگی‌های ایمنی ریرا

سیستم ترمز
ریرا را یک خودروی کراس اوور ایمن ملی می‌نامند، زیرا مجهز به سیستم ترمز پارک برقی EPB و ترمز اتومات است. همچنین در سربالایی‌ها با استفاده از سیستم کمکی حرکتی در سربالایی HSA بدون ذره‌ای مکث و بسیار پرشتاب از تپه‌ها عبور می‌کند. این خودروی ملی همچنین مجهز به سایر ویژگی‌های ایمنی از جمله ترمز ضد قفل ABS و EBD است. سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک ترمز BAS و یک ترمز جلو و عقب دیسکی و سیستم کروز کنترل با محدود کننده سرعت دارد که با استفاده از قابلیت HDA در سراشیبی‌ها عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد.

کیسه هوا
ریرا مجهز به ۴ کیسه هوای ایمنی Airbag برای صندلی راننده و سرنشینان جلو و عقب است.

خودروی ریرا

سایر امکانات ایمنی
از جمله سایر آپشن‌های ایمنی ریرا می‌توان به سیستم اتو هلد و ترمز پارک برقی، سنسور نقطه کور، سنسور پارک، سنسور نور، سنسور باران، دوربین‌های ۳۶۰ درجه و سیستم کروز کنترل، دوربین‌های دید در عقب و سنسور دنده عقب اشاره کرد که همچون چشمان تیزبین یک عقاب توانایی ۳۶۰ درجه گردش و کنترل همه جانبه محیط اطراف خودرو را دارد.

ظرفیت
فضای صندوق عقب ریرا حدود ۴۱۰ لیتر است که این فضا در باک بنزین خودرو حدود ۵۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است. نشیمنگاه جلو و عقب کاملاً استاندارد است و برای مسافرت یک خانواده ۵ نفره البته با فضای پا نه چندان زیاد برای سرنشینان عقب امکانات رفاهی مناسب و خوبی را فراهم نموده است.

سیستم نمایشگر
یک نمایشگر دوگانه دیجیتال ۱۲ اینچ به همراه سیستم مولتی مدیا با صفحه تماماً تاچ و طراحی حرفه‌ای و بی‌نظیری که شما را به یاد محصولات مرسدس بنز می‌اندازد، از جمله ویژگی‌های طراحی داخلی و پشت فرمان و سیستم کاربری راننده در ریرا است.

چراغ‌ها
ریرا در قسمت جلوی کاپوت از چراغ‌های دی لایت باریک به همراه سنسورهای بسیار تخصصی و حساس ساخته شده و دو چراغ مه شکن در جلو و عقب خودرو تعبیه شده است که رانندگی در کوهستان و در شرایط با دید کم را بسیار راحت می‌کند. این خودرو همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و عقب را از داخل خودرو دارا می‌باشد و مجهز به چراغ خوش آمد گویی درب‌های جلو و سرنشین جلوی خودرو است که از فاصله چند متری و با نزدیک شدن راننده به خودرو سیستم قفل با حسگری که دارد، عمل کرده و درب‌ها‌ باز می‌شوند و چراغ چشمک زن خوش آمد می‌گوید.

رنگ
برای خودروی شاسی بلند ریرا رنگ‌های جدید و متنوعی در نظر گرفته شده است که در مجمع عمومی سالانه ایران خودرو از رنگ‌های مشکی، آبی اقیانوسی، نوک مدادی، نقره‌ای تیتانیومی، آبی اطلسی و قرمز آن رونمایی شده است.

خودروی ایرانی ریرا
تست تصادف ریرا

تست تصادف ریرا همچون نمونه‌های تولیدی مشابه در سایر کشورها در موسسه تست تصادف بین المللی در کشور اسپانیا انجام شده است. در این تست از دو محور جلو و بغل به یک مانع سخت و ثابت تست تصادف انجام گرفته است که همچون نمونه‌های مشابه خارجی این تست‌ها با دو سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت و ۵۰ کیلومتر بر ساعت انجام شده است.

در این تست، با توجه به عدم دفرمه شدن سقف و ستون در برخورد با مانع سخت و ثابت و همچنین عدم ورود محور جلو به کابین و بلند شدن حرفه‌ای و تخصصی عقب خودرو از زمین، می‌توان ریرا را ایمن‌ترین کراس اوور تولیدی ایرانی تا به اکنون قلمداد کرد.

قیمت نهایی ریرا

قیمت این کراس اوور هیجان انگیز و اولین خودروی فول آپشن ایرانی با احتساب هزینه‌های جانبی نزدیک به یک میلیارد الی یک میلیارد و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد باتوچه به موتور قدرتمند و همچنین قابلیت‌های جهانی که دارد، ایده‌آل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *